Web nejen o cyklistice
Parametry trasy | |||||||
Najeté kilometry | 48,2 | Doba jízdy | 3:11 | Průměrná rychlost | 15,1 | Převýšení | 1300 metrů |
Po roce 2013 jsem se v roce 2015 opět vrátil do Brianconu. Hlavním cílem sice nebyla cyklistická dovolená, nýbrž nějaké ferraty a okolní kopce, nicméně čas na menší výlet se našel
Bydleli jsme opět v kempu za Brianconem (Camping des 5 Vallés), který můžeme i po této zkušenosti jen doporučit. Přímo z kempu se dá vyrazit na kole na několik sedel - část z nich jsme zmapovali v roce 2013, ale zůstalo jedno, kterého jsme si nevšimli - Col du Granon. Stoupání na sedlo začíná prakticky hned za kempem, konkrétně na kruháči, kde se potkává vedlejška s hlavním tahem na Briancon. Vyplatí se přejet přes most směrem ke Carrefouru a pak pokračovat po levém břehu po cyklostezce do Brianconu. Zde se dá projet paralelně s hlavní silnicí až nad supermarket Casino, kde nezbývá, než se připojit na poměrně frekventovanou silnici vedoucí na Col du Lautaret. Nepříjemný úsek do vedlejšího městečka Chantemerle je dlouhý asi čtyři kilometry, pak už se sjíždí na vedlejšku vedoucí na kopec.
Kousek za odbočkou začíná stoupání, které má převýšení přes kilometr a délku 11,4km, na což upozorňuje cedule na krajnici. První část se sklonem okolo 9% je ještě schovaná mezi stromy, ale nad poslední vesnicí se odkrývá a už vede po loukách s otevřeným výhledem na protější stranu údolí a vrcholy národního parku Ecrins. V prostřední části stoupání nabere na maximální síle a potrápí cyklisty asi dva kilometry sklonen 10-11%, poslední čtyři kilometry už jsou opět 9% a méně. Kromě začátku je stoupání plné výhledů na všechny strany, což se trochu blíží rázu Col du Galibier. Silnice není frekventovaná, protože sedlo je pro auta neprůjezdné, tomu odpovídá i její šířka.
Vrchol sedla je zajímavý nejen tím, že není průjezdný, ale především úchvatnými rozhledy na obě strany horského hřebene. Zároveň se zde nachází i velmi příjemná horská restaurace s terasou a pohledem na Ecrins a vrcholy jako například Le Pelvoux. Sjezd po staré šotolinové vojenské cestě, který je vhodný pouze pro horská kola, nabízí kromě pohodového klesání v podstatě po vrstevnici také pohled na několik pevností na kopcích napravo. Důležitým momentem sjezdu je nepřejet odbočku vpravo do údolí na vesnici Granon (je v levotočivé zatáčce asi 5 km za vrcholem).
Odsud už začíná cesta klesat výrazně (9%) do údolí, zároveň se zhorší povrch (je zhruba srovnatelný s kamenitou lesní cestou), takže je to trochu větší zábava :)
Před horskou vesnicí Granon sjezd na chvíli zvolní, pak přejde rovnou do serpentin, které pokračují lesem několik set výškových metrů až do městečka Val des Prés, kde se napojí na asfaltovou silnici. Odsud pokračuje silnice údolím řeky Clarée až ke křižovatce s hlavní silnicí ze sedla Mongenévre vedoucí s Itálie. Zde končí pohoda v podstatě bez aut a nastupuje silný provoz. Před vjezdem do Brianconu se nabídne hezký pohled na pevnosti a historické jádro města Vauban. To stojí za krátkou procházku (je to tak 500 m) s kolem až dolů pod centrum, odkud se dá pokračovat přes město zase na cyklostezku ke Carrefouru a posléze až do kempu.