Web nejen o cyklistice
Parametry trasy | |||||||
Najeté kilometry | 68 | Doba jízdy | 3:10 | Průměrná rychlost | 22 | Převýšení | 400 metrů |
Výlet začíná v malebném městečku Mausanne les Alpilles a bez přípravy vede rovnou do kopce (jeden z mála v okolí) směrem na ST. Rémy de Provence. Silnice stoupá asi čtyři kilometry, cesta je to klikatá a zajímavá - vede přírodním parkem Les Alpilles, okolí je skalnaté a plné borovic. Teplo a sucho zvýrazňuje typickou vůni borovic, která je zde přítomna na každém kroku (šlápnutí). br Stoupání končí na malém sedle, odkud se silnice vrací zpět do velmi nízkých nadmořských výšek. Téměř pod kopcem leží město St. Rémy a kousek před ním je oblast s Románskými vykopávkami, kterou stojí za to navštívit (vstup v r.2012 byl okolo 10 EUR/osoba). Na to, že se jedná o historické místo upozorňuje po levé straně silnice nepřehlédnutelná brána.
St. Rémy je podstatně větší než Mausanne, což znamená o dost větší chaos v dopravě - cyklista musí být velmi obezřetný. Vzhledem k tomu, že je čás tměsta řešena jako jednosměrná, je nutno objet centrul téměř celé dokola, než se u kostela vynoří odbočka vpravo směrem na Tour du Cardinal - což je cesta na Tarascon, ovšem po vedlejší cestě. Určitě nemá cenu jet po hlavní silnici na Tarascon - jednak je tam provoz a jednak člověk nic moc neuvidí.
Vedlejší silnice vede pod usedlostmi a mezi olivovými háji, provoz zde není žádný, kopec také ne, takže je to úplně pohodová projížďka. Kolemjedoucího zaujme, že i za totálního sucha zde sem tam ze stráně v umělém kanálu teče docela dost vody - tak důmyslný zavlažovací systém mají. Silnice se asi po osmi kilometru přece jen na chvíli napojí na hlavní silnici, která už nás zavede přímo do Tarasconu. Jako téměř každé město v Provence, je i Tarascon plný historických staveb, z nichž ta nejproslulejší je pevnost u řeky Rhony sloužící k ochraně vodní cesty, později jako vězení. Vstup je finančně únosný, čili i sem se vyplatí se podívat.
Další zastávkou na cestě je Arles, centrum této části Provence. Silnice do Arles je frekventovaná a proto se jí vyplatí vyhnout a jet po vedleškách, které vedou po její pravé straně (viz mapa). Vzhledem k tomu, že profil je úplně rovinatý a cesta vede mezi poli, nepatří tento úsek k nijak zajímavým.
To už se nedá říct o Arles, jehož centrum doslova "tepe", je zde plno lidí a opět hromada památek. My jsme se po městě jen podívali, okoukli jsme náměstí a dům, kde žil malíř van Gogh a zase jeli dále. Z města se vyplatí vyjet opět po vedlejší cestě okolo dálnice směrem na Pont de Crau (přes obří kruháč), až k odbočce na malou silnici 338. Ta vede malebnou krajinou okolo olivovníků a malých políček, hlavně však mimo hlavní tahy. Na cestě do Mausanne se dá ještě vidět zbytek románského aquaduktu, pak už se silnice po několika kilometrech v městečku Paradou spojuje s hlavní silnicí, která nás dovede až do Mausanne.
Pokud je tento výlet spojen s prohlídkou dvou nebo tří památek, jedná se s přehledem o celodenní výlet. Určitě se vyplatí mít mapu, aby člověk trefil na vedlejší cesty a mohl si tak lépe vychutnat atmosféru tohoto koutu Provence.