Cyklovýlety - články, zajímavosti

Web nejen o cyklistice

  

Timmelsjoch Hochalpenstrasse

Parametry cesty
Délka - Sölden18,5 km Délka - St.Leonardo33 km Převýšení - Sölden1100 metrů Převýšení - St.Leonardo1800 metrů
Průměrný sklon - Sölden6,8 % Průměrný sklon - St.Leonardo6,2 % Maximální sklon - Sölden9,5 % Maximální sklon - St.Leonardo8 %
Profil stoupání - SöldenANO Popis stoupání - strana ITNE GalerieNE Odkaz na etapuANO
MýtnéANO Doba provozuV.-X. Otevřenodenně 7 - 20 Oficiální stránkyANO

Vysokohorská silnice na Timmelsjoch (Passo di Rombo) patří k těm nejznámnějším Alpským silnicím spolu s Grossglockner Hochalpenstrasse a jinými. Takových silnic nabízejí Alpy celou řadu a postupně se je budu snažit popisovat, pokud je budeme mít v plánu navštívit Silnici přes Timmelsjoch jsme měli v plánu na rok 2008 a náš plán jsme splnili...

Historie

Zhruba 3000 let před naším letopočtem došlo k odlednění Alp a jejich potupnému osídlování. Předtím byly Alpy neprobádanou oblastí, ale lidská zvědavost a hledání kovů byly příčinou postupného osídlování Alp. V době bronzové se kultivace a osídlování rozběhlo ve větším měřítku. Hlavními centry se stala horská údolí, která díky častým záplavám poskytovala úrodnou půdu. Lidé hledali z údolí nejkratší cesty přes pohoří a to hlavně z obchodních důvodů.

Timmelsjoch byla nejhlubším nezaledněným zářezem v hlavní části Alp mezi Reschenpass a průsmykem Brenner. Trasa přes Timmelsjoch patřila k těm vytíženějším, cesta vedla z Merana (Meran) přes údolí Passei. V St. Leonardu se cesty rozdělovaly, jedna větev vedla na Timmelsjoch a druhá přes Jaufenpass do města Sterzing, kde se napojovala na Brennerskou stezku. St.Leonard bylo poutním místem, jelikož St.Leonard byl patronem horalů. Hustota provozu na cestě byla dána nejen hospodářskými cestami a cestami pastevců, ale byla závislá nábožensky - ve sváteční dny zde byl provoz vyšší, po cestě se přemisťovaly spousty poutníků. Poutě se staly společenskou událostí, příležitostí k obchodním rozhovorům a mnohdy i ke svatbám...

Jméno Timmelsjoch je starší než jméno Brennerského průsmyku, jeho vznik se datuje někdy k roku 1241 (Thymelsjoch). Až do poloviny minulého století však v názvu nebylo prostřední "s", které se tam dostalo až s propagací oblasti a se stavbou vysokohorské silnice. Timmels bylo staroněmecké slovo, které popisovalo povahu zdejších pastvin (znamená něco jako nerovný, hrbolatý). Prastarý přechod vypadal stejně jako ty, se kterými sousedil, byla to prostě stezka přes hřeben, téměř až do současné doby lidé podnikali dlouhé pěší cesty přes pohoří, mnohdy v doprovodů soumarů. Dálkových cest v dnešním slova smyslu bylo velmi málo a pěší doprava zboží měla mnohdy větší význam než doprava po cestách pro vozy. Nosiči krosen v té době podnikali cesty s nepředstavitelným nákladem - nosili až 100 kilogramů!!! Tehdy byly také položeny základy dnešního alpinismu, jehož je Ötztal kolébkou.

První úvahy o výstavbě vysokohorské silnice se pravděpodobně objevily kolem roku 1844, kdy se uskutečnila v oblasti výšková měření. Tehdejší moderní technika se spojila se staršími kartografickými podklady. Měřených bodů bylo celkově 42 a jedním z nich bylo přirozeně také sedlo Timmelsjoch.

Vysokohorská silnice

Cesta přes 2509 metrů vysoké sedlo přes ledovcovou oblast Ötztal, která vede přes údolí jižních Tyrol (Passei) přes Meran dále na jih na Italskou stranu je nezapomenutelný zážitek plný krásných výhledů na ty nejkrásnější oblasti Tyrolských Alp. Z dálnice se sem dá dostat výjezdem na Ötztal a dále přes Öetz, Längenfeld a Sölden.

Cesta má zhruba 33 zatáček a nabízí řadu odboček na hezké a udržované horské stezky po okolních kopcích. I proto je velmi oblíbeným výletním cílem. Její novodobá historie coby asfaltové cesty se píše od roku 1959, kdy byla 17. června slavnostně otevřena po čtyřech letech stavby. V té době to byl velký úspěch pro stavitele, cesta byla postavena za pomoci moderních technologií a byla zasazena harmonicky do krajiny, kterou neruší. Kromě přírodních zážitků nabízí cesta také spojení s jižními sousedy Rakouska - Itálií, což bylo také motivací stavitelů. Cesta přes sedlo byla na Italské straně otevřena v roce 1968. Pro spoustu lidí představuje možnost pocítit krásy vysokých hor a nadmořské výšky okolo 2500 metrů na vlastní kůži. Pro svou výšku je cesta navštěvována obzvláště v sezonu velkým množstvím lidí a pro oblast představuje vítaný zdroj příjmů, přinesla také velký posun v pohostinnosti lidí z údolí Ötztal. Její stavba byla v porovnání s jinými obdobnými projekty úsporná, z Rakouské strany to vycházelo asi na 2,5 milionu Šilinků/kilometr (u jiných cest to bylo i 6 milionů/km). Cesta byla velkým vítězstvím lidí, kteří si její stavbu přáli, jelikož ti museli vynaložit obrovské úsilí, aby tuto myšlenku prosadili i na vládní úrovni v době, kdy takových projektů bylo více.

Cesta je pomníkem pionýrských pokusů o její stavbu a také jejich úspěchem a odměnou za vytrvalost jejím stavitelům a propagátorům. Je provozována společností Timmelsjoch-Hochalpenstrassen AG, která se stala pro další společnosti podobného zaměření jakýmsi vzorem. Cesta je zpoplatněna, což kryje náklady na její provoz, který je náročný především v okolí zimních měsíců. Přes zimu je cesta uzavřena (zhruba v období konec října až začátek května). Přístupná je pro vozidla do osmi tun, cyklisté mají vjezd na vlastní nebezpečí zdarma, musí však být vybaveni funkčním osvětlením.

Technická data

Otevření (Rakousko)17.7.1959
Otevření (Itálie)15.9.1968
Délka (Untergugl - Timmels)11,83 km
Šířka6 m
Max. stoupání10%
Počet zatáček12
Doba výstavby3,5 roku
Náklady2,1 mil Euro
Os.aut / rok90 - 100 tis.
Motorek / rok70 - 80 tis.

V článku použity informace z oficiální webstránky www.timmelsjoch-hochalpenstrasse.at/strasse.html. Datum zpracování: 7.července 2008.

Další sportovní zajímavosti

Silverta - Bielerhöhe Alpenstrasse
Lyžařské středisko Livigno
Bishorn - pěšky nad hranici 4000 metrů
Großglockner - vysokohorská silnice
Ötztal - ledovcová silnice

 
  www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 3553 krát.