Cyklovýlety - Chorvatsko 2009

Makarska - Tučepi - Kozica - Tučepi - Makarska

Parametry trasy
Najeté kilometrycca 44 Doba jízdycca 2:00 Průměrná rychlost22

Kromě výletu na horu Sv.Jure ještě stojí za to projet se z Makarske cestou, která vede směrem do vnitrozemí zpočátku téměř paralelně s pobřežní cestou. Je to krásné stoupání, které není až tak moc prudké a především v jeho druhé části nabízí z výšky téměř 600 metrů úchvatné pohledy na pobřeží.

Start výletu je v Makarske, odkud je potřeba na konci města nepokračovat podél pobřeží, ale zahnout vlevo na silnici číslo 512. Tato silnice vede okolo národního parku Biokovo směrem do vnitrozemí a je v podstatě příjezdem k dálnici. Protože Chorvatské pobřeží je zde poměrně výrazně hornaté, cesta musí během asi 15 kilometrů překonat převýšení okolo 600 metrů, teprva pak se přehoupne přes horský hřeben. Celé toto stoupání vede v podstatě podél moře a už po několika kilometrech nabízí krásné pohledy na pobřeží a pobřežní města jako jsou například Tučepi, nebo Podgora. Nad Podgorou míjí vstup do národního parku Biokovo (zde se dá zahnout vlevo a vyšlápnout si nejvýše položenou Chorvatskou silnici na Sv.Jure). Co se sklonu stoupání týče, ten není nijak smrtící, zhruba okolo 5%, největším nepřítelem je zde slunce. První část stoupání až k odbočce do národního parku je nenápadné, cesta se pomalu zvedá nad Makarskou a jen postupně odhaluje krásy Chorvatského pobřeží. Druhá část je jednoznačně krásnější, cesta zde vede po strmé skále, tohle je skutečný zážitek. Není tady moc míst k odpočinku, ani žádná voda, ale to na tak krátkém úseku není až takový problém. Spalující slunce sice dokáže tuhle část hodně znepříjemnit, ale v případě nouze nejvyšší se je možno schovat na chvíli do stínu (pokud si nevyberete na výlet poledne). V tomto úseku je dokonce několik vyhlídkových míst, kde stojí za to zastavit a udělat pár fotek. Pohled dolů za rezavá svodidla na několikasetmetrovou propast pod nimi, nebo na pobřeží a okolní ostrovy dokáže zanechat silný vjem.

Jakmile se cesta přehoupne přes hřeben pobřežních skal, jste v jiném světě, najednou se zase objeví zeleň, všechny okolní kopce jsou pokryty nízkou klečí nebo stromy. Cesta na chvíli přeruší své stoupání, ovšem pak se ještě rozhodne za to vzít a vytáhnout vás do výšky 750 metrů. Ideální je nejet po hlavní silnici, ale odbočit vlevo směrem na malou osadu Kozica. Výhledy po okolí sice nejsou jiné, ale ta atmosféra stojí za to. Já jsem měl pocit, že tady jsem na konci světa. Dojem dokreslilo pár opuštěných domů a to, že jsem nepotkal jediné auto (a vlastně ani člověka). Kousek za osadou je vrchol celého stoupání, odkud cesta opět klesá do vnitrozemí směrem k dálnici. Zde už má průzkumná cesta skončila a vydal jsem se užít si klikatý technický sjezd až do Makarske.

www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 14203 krát.