Cyklovýlety - články, zajímavosti

Web nejen o cyklistice

  

Sportovní kongres Omega Olomouc 2009

Co je to sportovní kongres

Událost nazvaná takto honosně je setkání lidí, kteří se zajímají o nové indoor (vnitřní) aktivity, které k nám ze světa přicházejí. Funguje to jednoduše - člověk zaplatí vstupenku (od 500 nahoru) a může celý den běhat po sportovním centru a zkoušet si různé sporty, které se třeba ještě ani nikde v ČR do sportovních center nedostaly, nebo jich je jen velmi málo a teprve se rozvíjejí. Kromě nových sportů je dalším účelem propagace sportů stávajících (jako fitness jóga, pilates) a samozřejmě hlavně propagace vlastního sportcentra. Tento kongres se konal v nejnovějším Olomouckém sportovním centru a myslím nikdo nelitoval, že tyto hezké prostory navštívil.

Jak to probíhalo

Tuto akci jsem navštívil na popud kolegů ze sportovního centra Sport4you v Přerově. Musím říct, že kromě toho, že jsme měli zajímavý program, tak jsme se také velmi slušně vyčerpali. Celý program jsme si pečlivě již dopředu naplánovali a hned po registraci jsme se vrhli na jednotlivá stanoviště a celou naši skupinku postupně napsali na 7 různých aerobních aktivit.
Velmi dobře jsme vědeli, že to nebude jednoduché, jelikož nás čekala slušná (asi šestihodinová) porce různých sportovních aktivit, zaměřených na celé tělo (však nás taky tři dny ještě všecko bolelo). Abych si zkušenosti s jednotlivými činnostmi nenechal jen pro sebe, rozhodl jsem se je stručně charakterizovat.

Tipy na různé sportovní aktivity

  • H.E.A.T.
  • Gravity
  • Pump
  • Pilates
  • Bosu
  • Power jóga

H.E.A.T.

Principem H.E.A.T. [hi:t] cvičení je ten nejpřirozenější pohyb pro člověka - chůze. Celé cvičení se odbývá na pásu, který není poháněn žádným motorem, jen vlastní energií člověka. Cvičení se odehrává ve skupině, podstatným prvkem je zde hudba, a instruktor - společně udávají tempo a motivují ostatní. H.E.A.T. je kromě sportovců ideální také pro ty, kteří nemají tak blízký vztah ke sportu a přitom chtějí pro sebe a své tělo udělat obrovský kus práce. Vzhledem k širokým možnostem nastavení zátěže, sklonu a rytmu je to aktivita velmi pestrá, která jen tak neomrzí. Stejně jako Schwinn cycling má H.E.A.T. velmi propracovaný školící program a je založen na tréninku podle tepové frekvence, čili každý účastník cvičení má k dispozici sporttester. Díky tomu je možno nastavit úroveň tréninku - regenerační, spalovací (vytrvalostní), vysokou zátěž atp. Více o programu H.E.A.T. naleznete na www.heatprogram.cz

Gravity

Aktivita s tímto tajuplným názvem je zaměřena na posílení celého těla a zlepšení koordinace. Hlavním pomocníkem je zde posilovací stroj, který se skládá z výškově nastavitelné pohyblivé lavice a dvou lan s úchyty, které jsou s lavicí spojeny kladkou. Hudba zde slouží jako podkres, občas udává rytmus, ale není zde až tak důležitá jako u Schwinn cyclingu nebo HEAT. Na stroji nejsou žádná závaží, tím jediným je tělo cvičícího. Po ulehnutí/usednutí/kleknutí atp. na lavici se dá vymyslet nespočet kombinací, co dělat. Může to být přitahování se přes kladky, posilování břicha či nohou tím, že jen kloužete s lavicí nahoru a dolů. Celkově je tohle cvičení opět pestré, ale nezaujme toho, kdo nerad cvičí na posilovacím stroji. Více o gravity naleznete na www..

Pump

Distributorem Pump [pamp] cvičení je firma Reebok, která se kromě sportovního oblečení a obuvi zabývá poměrně širokou paletou indoor sportů. Podstatou Pumpu je cvičení s činkou, které je opepřené tůznými technikami a především osobou instruktora, který k motivaci využívá kromě vlastního cvičení ve skupině také to, že se cvičí podle hudby. Celé cvičení je velmi dynamické a není zaměřené na získání svalového objemu (používají se malé váhy a větší počet opakování), ale na vytvarování a posílení svalstva (alespoň tak to chápu já). Cvičícímu je k dispozici kromě činky s volitelným počtem závaží také lavička a koneckonců i jeho vlastní tělo (kliky, sed-lehy...). Opět existuje více typů lekcí, podrobnosti lze nalézt na www.3dfitness.cz.

Pilates

Pilates je poměrně známé cvičení, na které chodí převážně ženy, čili pro mě to byla novinka :) Vyzkoušel jsem si jednu vzorovou hodinu a pokusím se to ve stručnosti popsat. Pilates vychází z cvičení, které bylo původně určeno mužské části populace - vojákům. Přestože na něj muži téměř nechodí, je to výborná věc, která skvěle zpevňuje celé tělo a pomáhá v jeho správném držení. Cvičení se odbývá bez hudby, aby se všichni mohli dokonale soustředit na práci svalů a na dýchání, které je zde velmi důležité. Není to věc pro lidi, kteří hledají dynamiku a akci, ale pro ty, kteří si chtějí zacvičit a udělat něco pro zdraví (dobře se zde zpevňují svaly pánevního dna). I zde najdete spoustu různých lekcí, které jsou určeny jak pro zkušené tak pro začátečníky a podle toho je nastavena náročnost. Vyzkoušel jsem si lekci pro zkušenější (jiná k dispozici nebyla) a musím říct, že mám celkově ochablé svalstvo, byl to pěkný záběr. Cvičí se jen s vlastním tělem bez jakýchkoliv nástrojů. Více informací na www.

Bosu

Opět cvičení, kde hraje velmi důležitou roli hudba. Jediným nástrojem je bosu, což je taková gumová polokoule naplněná vzduchem, na kterou se různě šlape či tlačí ze stran. Je zde řada aerobikových prvků, což mě příliš neoslovilo, ale jinak má cvičení pozitivní vliv na rovnováhu těla a jeho stabilitu. Postačí si na bosu stoupnout, jen tak balancovat a už to prozradí, jak jsme na tom se stabilitou. A co teprve, když se do toho začnou dělat různé kroky, zapojí se ruce a celé tělo, pak se z toho stává docela slušná makačka. Kdybych měl shrnout své pocity do jedné věty, tak řeknu, že Bosu je trochu obměněný aerobik. Více informací na www.

Power jóga

Spíše relaxační záležitost, která vám dokonale protáhne celé tělo od palce na noze až po konečky vlasů :) Hudba zde je jen jako podkres a je uvolňující, spíše podporuje odloučení od světa tam venku. Při józe v podstatě nevědomky posilujete stabilizační svaly a protahujete celé tělo, které se při opakovaných cvičeních stává pružnější a obratnější. Fitness jóga je spíše zaměřená na protažení, Power jóga na posílení. Na lekci jsem byl stejně jako na Pilates jediný zástupce mužů, což ale přičítám tomu, že je to opět typicky ženská aktivita, dle mé zkušenosti ale zajímavá po zdravotní stránce. Více informací na www.

Celkově bych kongres zhodnotil jako zajímavou a fyzicky náročnou akci (více než pět hodin svičení mě bolelo ještě tři dny, některé části těla i déle...), která je ideální pro ty, kteří si nezávazně chtějí vyzkoušet a najít indoor aktivitu, která je ta pravá. Kdo se ale zajímá o skutečné světové novinky v této oblasti, tak pro toho je každoroční kongres v Rimini (od Italů totiž spousta těchto aktivit pochází - např. H.E.A.T.).

Další články o sportovní teorii

Význam tepové frekvence
Sportovní výživa
Roční plán tréninku

 
  www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 34180 krát.