Web nejen o cyklistice
Parametry trasy | |||||||||
Najeté kilometry | 105 | Doba jízdy | 4:10 | Průměrná rychlost | 25 | Převýšení | 840 m | Typ | Silnice |
Tento výlet je alternativou k dálničnímu či vlakovému spojení Zatímco hlavní silnice a vlakové trasy se (díky bohu) této oblasti vyhýbají, já si občas tuto trasu při cestě z Brna projedu. V roce 2013 mi to čas dovolil dvakrát, jednou z toho to bylo v červnu v rámci tréninku na Salzkammergut Trophy společně s tréninkovým parťákem - Hansem.
Start výletu je z Brna, pro nás to znamenalo vyjet z Horních Heršpic, pak sjet ke Svitavě a zde se připojit na cyklostezku (jejíž stav a celkový průtah Brnem je naprosto tristní a s ohledem na její význam je to ostuda Brna). Za Brnem stezka pokračuje směrem na Adamov, což je v konstrastu s Brněnskou částí krásný úsek okolo řeky a železnice. Před Adamovem už se jede zpátky po silnici vesměs lesem a stále okolo řeky až vlastně do města. Adamov se svými vysokými paneláky na obou svazích nad údolím zrovna nepatří k výkladní skříni Moravského krasu, ale i na tento pohled se dá aspoň trochu zvyknout :)
V místě, kde se v Adamově silnice przdce stáčí vpravo, začíná vlastně stoupání. První čtyři kilometry je to zahřívací, pak postupně intenzivnější. Hlavní část přichází z odbočkou na Olomučany, v tomto místě je to určitě okolo 10%. Je to ale v podstatě jen kousek (cca 2km), pak stoupání zvolní a pokračuje chvíli lesem až nad Jedovnici. Za městem, kam se sjíždí, pak začíná další část stoupání, která už je taková "vrchovinová", čili jsou to spíš táhlejší úseky, přerušované sem tam krátkými sjezdy. Nejprve je ovšem nutné vyjet přes louky až k vysílači Kojál, což je impozantní rozhlasový a televizní vysílač vysoký 340 metrů a je to třetí nejvyšší stavba v ČR.
Vzhledem k vrchovinovému charakteru krajiny (žádně vysoké kopce, jen taková zvlněná náhorní plošina) zde téměř vždy fouká a až do Drahan je to tedy docela náročná pasáž v podstatě mezi poli a pořád chvíli nahoru a chvíli dolů. Závěrečné stoupání do nejvyššího bodu sice není nijak prudkém ale mi vždy připadá docela výživné :) Z Drahan (které leží na hranici vojenského prostoru) silnice sjíždí zpět z Drahanské vrchoviny až dolů do Plumlova (kde je mimochodem kromě přehrady i menší rybník s kempem Žralok, jež jsme navštívili při přejezdu Moravy v roce 1999).
Sjezd do Plumlova je super, vede lesem a má geometricky přesný sklon - asi 8 kilometrů není třeba ani šlapat ani brzdit. Za Plumlovem kromě nevýrazného kopce u přehrady klesání ještě chvíli až před Prostějov pokračuje, pak následují chvíli rovinky (Prostějov se dá objet - stačí na prvním kruháči za Mostkovicemi jet vlevo). Za Smržicemi se krajina opět mírně zvlní (ovšem ráz je pořád stejný - louky/pole), přičemž za zmínku stojí kopec do obce Kaple. Pak ještě následuje před Olomoucí jeden táhlý kopec, díky kterému se do města sjíždí. Cestu přes Olomouc už je dobré zvolit s ohledem na cíl - my jsme jeli přímo do centra, čili jsme podjeli dálnici, pokračovali okolo Futura a za ním se dali vlevo, pak po 300 m vpravo okolo nemocnice a vjeli jsme asi 500 m za křížením s vnitřním obchvatem přímo do parku v centru města na cyklostezku... Dohromady je to stovka jak vyšitá