Web nejen o cyklistice
Parametry trasy | |||||
Najeté kilometry | 138,9 | Doba jízdy | 4:48:51 | Průměrná rychlost | 28,85 |
Začátek výletu je v Přerově, odkud cesta pozvolna stoupá do Bystřice pod Hostýnem. Odsud je stoupání více výrazné a za Chvalčovem postupně nabírá na síle, až se ustálí poslední 4 kilometry na 6%. Cílem stoupání je vrch Tesák v nadmořské výšce téměř 700 metrů. Cesta odsud pokračuje skoro tříkilometrovým sjezdem a poté asi kilometr dlouhým stoupáním na další vrchol - Troják. Celý tento úsek je podrobně popsán zde.
Z Trojáku už následuje jen sjezd, v jehož horní části ej asi kilometr a půl pod vrcholem křižovatka, vlevo na Vsetín, vpravo na Zlín. Cesta na Vsetín je popsaná ve výletu Přerov - Soláň, čili zbývá cesta na Zlín. Po velmi krátkém stoupání už se jen sjíždí hezkým lesnatým terénem do první větší obce na cestě jménem Držková. Sjezd je podle mého názoru zhruba stejného sklonu jako stoupání od Bystřice pod Hostýnem, jen cesta je o něco více klikatá. Za Držkovou už pokračuje cesta jen mírně z kopce a v Kašavě se náš výlet odpojuje od směru na Zlín - míříme k Podkopné Lhotě. A opět poměrně výrazně stoupá, po prvním kilometru se sklon začne šplhat i nad 6%. Celý tento úsek má převýšení necelých 170 metrů, ale v tak krátkém sledu po Tesáku a Trojáku už je to znát i na rychlosti. Stoupání vede především krajinou venkovského charakteru, jen závěr je už více v lese a dále od domů. Prostřední část výletu je ve stylu nahoru-dolů, za kopcem u Podkopné Lhoty tedy následuje sjezd, který končí až ve věhlasné obci minulého režimu - Slušovicích. Trošku překvapí čtyřproudová silnice, evidentně pocházející z dob dávno minulých (otázkou je, zda zrovna v těchto místech provoz dosahoval takové hustoty).
Ráz výletu se v téhle části nemění a cesta opět začne stoupat. Nejprve velmi pomalu, pár kilometrů s velmi malým sklonem, cca 1-3%. Za Dešnou stoupání opět přitvrdí a přes další obec - Všeminu už pokračuje se sklonem cca 5%. Teprve za Všeminou se cesta dostane ven z vesnic a po louce vytrvale stoupá nahoru. Závěrečný půlkilometr s dvojitou zatáčkou vede mírným lesíkem a je slušně prudký (úplný závěr tak 10%). Z vrcholu je hezký výhled na Vsetínské Beskydy, krajina se zde až nečekaně otevírá. Po stranách výhledu moc není, protože cestu přímo na vrcholu křižuje značená cyklotrasa nořící se do lesa - rozcestník tady přímo vybízí k jejímu vyzkoušení. Ač nerad, musel jsem se svým silničním kolem pokračovat po asfaltu - konkrétně prudkým sjezdem do Liptálu. Zde je nejrozumnějším řešením najet na hlavní cestu směrem na Vsetín a velmi mírným a táhlým klesáním rychle dojet do města (jedná se o úsek asi dlouhý zhruba 6 km).
Cesta dále pokračuje přes Vsetín směrem do centra, přes řeku a dva kruhové objezdy, směrovky vcelku dobře navádějí na Bystřičku. Cesta začne stoupat hned za druhým kruhovým objezdem okolo řeky, v podstatě až po výjezd z města je stoupání přijatelné. Sklon ale postupně přitvrzuje a cesta se postupně noří do lesa, kde čekají dokonce nefalšované serpentiny (z jednou z nich je pramen - ideální záminka nabrat si vodu a trochu vydechnout). Stoupání se sklonem cca 6% pokračuje až na vrchol Dušná, což je druhý nejvyšší bod na cestě hned po Tesáku nedaleko Přerova. I zde se kromě výhledu na Vsetínské Beskydy nabízí možnost vyrazit si po okolních kopcích po značené cyklotrase - myslím stojí za vyzkoušení.
Sjezd směrem na Malou Bystřici vede lesem, občas se po pravé straně ze začátku otevře výhled na údolí. Sklon je příjemný, stačí tak akorát na dosažení rychlosti 60km/h Na konci sjezdu čeká Malá Bystřice, za ní křižovatka kousek nad přehradou Bystřička, kde klesání na chvíli končí. Okolo přehrady vede cesta víceméně po rovině a od hráze začíná opět sjezd, který postupně ztrácí na intenzitě, až končí v obci stejného názvu - Bystřičce, kam už se víceméně dojíždí rovinatým terénem. Pasáž od Vsetína je podle mě nejkrásnější z celého výletu. Jen pro zajímavost - v okolních lesích Bystřičky se jezdí 24 hodinový závod na horských kolech - krátkou "reportáž" z roku 2009 hledejte tady. Z Bystřičky se dá do Přerova dojet několika způsoby, zábavnější varianta je najet na hlavní silnici a hned za mostem odbočit vlevo směrem na Mikulůvku a Lázy - stoupání je podrobněji popsáno zde. Z Lázů už je to do Přerova nějakých 35 kilometrů, kromě prudkého sjezdu a následné rovinky končící v obci Loučka, trasa pokračuje už jen po hlavní silnici z Valašského Meziříčí - tudy jsem občas jezdil na kole do Frenštátu pod Radhoštěm. Víceméně se jede přes řadu vesnic, každou chvíli přes krátký kopec, což je po více než sto kilometrech možná už nevítané zpestření V Bystřici pod Hostýnem se okruh uzavírá a cesta už pokračuje po stejné trase až do Přerova.
Celý tento výlet je záležitost na odpoledne, trasa je to myslím zábavná a rozmanitá nabízející dostatek přiměřeně dlouhých stoupání, ve výsledku je převýšení přes 1700 metrů i slušným sportovním výkonem...
Poslední čtvrtina celého výletu vede ve své první části opět do kopce směrem na Lázy (zde malá restaurace přímo na konci stoupání - ideální občerstvovačka), pak známou cestou směrem na Loučku a dále na Bystřici pod Hostýnem zpět do výchozího bodu, kterým byl Přerov. Výlet na Lázy je podrobněji popsán zde.