Cyklovýlety - Švýcarsko 2007

Web nejen o cyklistice

  

Cyklovýlety v roce 2007

Švýcarsko

Andermatt - Sustenpass

Parametry trasy
Najeté kilometry57,15 Doba jízdy3:05:05 Průměrná rychlost18,52

Tímto výletem jsme uzavřeli naši poznávací cestu. Poslední z naplánovaných sedel už na nás čekalo, takže jsme se ráno vyhrabali ze spacáků ještě dříve než včera a chystali se na poslední boj. Po předchozí etapě jsme se necítili zrovna třikrát čerstvě, motivace ubývala, jelikož už jsme věděli, že tohle sedlo není z nejhezčích, a navíc jsme se těšili domů. I tak jsme ale sedli na kola a vyrazili...

Počáteční část z Andermattu je po rovince, ale pak se jede do galerie a tunelu a tady už přijde pokles. Provoz je tu docela velký, je to vlastně výpadovka z dálnice, pro ty, co nejedou přes Tunel St. Gotthard. Za tunelem následuje další kraťučký tunel, jehož ústí je v neupravené skále a po levé straně je kresba ďábla. Před vyjetím z prvního tunelu se vyplatí zastavit a rozhlédnout se. Právě se totiž nacházíte na podle mého názoru nejkrásnějším místě výletu - v Ďáblově soutěsce. Zde je možné kromě tunelu najít hezký most - Teufelsbrücke. Pod ním je krásně vidět stará cesta ještě z dob, kdy tunely nebyly vyraženy a také vlakový most s tunelem. Po pravé straně cesty se nachází památník Ruským vojákům z 18.století. Tento kousek země mají ve správě Rusové. Památník je vytesán do skály, jež tvoří jednu stěnu Ďáblovy soutěsky. Tohle místo má celkově velké kouzlo, pod Vámi se valí voda a nad vámi není nic než skály, až se zdá, že odsud není jak se dostat dále... Cesta ale pokračuje a za tunelem vytrvale klesá do údolí směrem na Göschenen. Střídají se zde serpentiny a dlouhé galerie, výhled do dálky moc není, zato vysoké skály okolo působí majestátně. Kdo by to řekl, že z Andermattu ležícího v relativně velkém a rovinatém údolí, povede tak krásná cesta a ještě tak strmá. V Göschenenu se vynořuje z Gotthardského tunelu dálnice a cesta pak dále vede téměř paralelně s ní. Stále je to z kopce, vlastně až do Wassenu, kde je nejnižší bod téhle etapy - 916 m.n.m. Vzhledem k tomu,že Sustenpass má nad 2200 metrů, je to opět pěkný zápřah.

Takže tedy odbočme vlevo... Cesta hned zpočátku začíná stoupat se zhruba 5% sklonem, jede se v serpentinách a hlavně v galerii, po levé straně je hezký pohled na skály a místo působí opět docela sevřeným dojmem (což je ale oproti jiným etapám příjemná změna). Pak se cesta z galerie vynoří, jede se mezi stromy a cesta vytrvale stoupá až do Meien Dörfli. Serpentiny zmizí tak rychle, jak rychle se objevily a teprve teď cyklistá pozná dřinu. Celou cestu jde vidět, kde sedlo leží a drtivou část cesty vidíte před sebou, posledních sedm kilometrů snad plně. Ani jednou se cesta vyjma vrcholové pasáže nezatočí, ale jen se plazí po traverze s cílem úplně vás zničit. Jestliže jsem psal, že výjezd na Nufenenpass chce pevnou vůli, tak tohle je ještě horší. Tady není vidět jen kilometr či dva dopředu, tady víte, že je třeba makat a makat, před sebou celou dobu v nedohlednu vidíte (snad) konec stoupání. Chce to pořádný kus motivace, stoupání tohoto charakteru má jednak drsný sklon a jednak je asi sedm kilometrů dlouhé. Pak následují konečně nějaké serpentiny, ale jen pár a navíc stále vidíte jeden a ten samý pohled - dolů do údolí Meiental, kde teče říčka Meienreuss. Tohle je skutečně jednotvárné sedlo, to nejhezčí si vlastně vyberete na začátku do těch 1300 výškových metrů a pak už jen makačka. Závěr se pořád přibližuje velmi pomalu (pokud nepatříte k poloprofíkům, kteří jedou i do takového stoupání 25km/h :), až dojedete najednou zničehonic k tunelu, stočíte se vpravo a najednou se jede lépe, i slabší povahy tady těch 25km/h dosáhnou :) Ujedete 300 metrů, nohy stále zrychlují a najednou hop - jste venku a je po všem. Před vámi se objeví nádherný výhled na ledovce, po pravé straně máte navíc malé jezírko a okolo sebe opět kupu lidí. Vlastně je dobře, že celé sedlo je náročné, protože tahle odměna pak opravdu stojí za to, člověk parádně docení vynaloženou dřinu.

Sedlo tedy není nejnižším bodem horského hřebene, ten ještě minimálně padesát metrů pokračuje, právě pod ním vede tunel. Ale to myslím nikomu nevadí, protože už toho musí mít každý vcelku dost. Nahoře jsou alespoň dvě restaurace, takže je fajn se trochu občerstvit. My jsme byli v té, co je položena níž, ale moc tam toho nebylo, pokud odmyslíme kýčovité Alpské suvenýry... Před sjezdem se vyplatí zajet ještě asi dvě stě metrů dále, odtamtud je opět nádherný výhled. Pokud by si někdo chtěl dát skutečně do těla, může sjet až dolů do Interlakenu, který je cca v 600 metrech (čili o 1600 metrů níže) a vyjet si Grimselpass (do 2162 metrů) a pak přes Gletsch a Furkapass zase zpět do Andermattu. Popravdě jsme to měli v plánu, ale to bychom potřebovali ještě jeden den navíc, protože vzdálenost je to větší než při naší předešlé etapě. Vzhledem k našemu času jsme si tento okruh nechali na jindy, snad se to povede :) Co se převýšení týče, bylo by ještě o pár set metrů větší, než u okruhu Vierpässefahrt, takže skoro 4 kilometry. Je to přece jen výzva do budoucna.

Sjezd ze Sustenpass je vysokorychlostní. Dost nás ale štvalo, že jsme neustále potkávali spoustu motorkářů, kteří si mnohdy mysleli, že se z mírné zatáčky nemůže nic vynořit. I tak jsme se dole ocitli vcelku slušně rychle. Místy dost pofukovalo, takže to určitě mohlo být i rychlejší :) Na to, jak nás výstup bolel, tak sjezd utekl až příliš rychle. Ve Wassenu jsme si akorát sundali bundy a hurá zpět do Andermattu. Po těch dvou dnech jsme těch kopců byli už docela slušně namlsaní a Andermatt je na slušném kopci (přes 500 metrů převýšení). Stoupání do Göschenenu bylo jen předkrm, v tom sjezdu se nám ani nezdálo, že to bude tak bolet :) Pak už ale přišla trošku agonie, stoupání zde má něco přes sedm procent, sem tam serpentina, jinak galerie a spousta aut (a málo místa). Ve chvílích, kdy už člověk počítá metry, se ocitne na moment venku a pak následuje poslední galerie a Teufelsbrücke (a zde se vyplatí dát si ještě malinkou pauzu a naposled se pokochat pohledy okolo). Za mostem už následuje poslední kousek tunelu a galerie a je vyhráno. A pokud má člověk štěstí, potká jeden z mnoha vlaků, které projíždějí přes Andermatt.

 
  www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 32527 krát.