Cyklovýlety - Italské Alpy a Dolomity

Web nejen o cyklistice

  

Cyklovýlety - rok 2009

Italské Alpy a Dolomity

Predazzo - Passo Rolle - Imer - Passo Gobbera - Passo Brocon - Passo Gobbera - Imer

Parametry trasy
Najeté kilometry100 Doba jízdycca 5,5 h Průměrná rychlostcca 18

Východiskem tohoto výletu je stejně jako v případě cesty na sedla Valles, S.Pellegrino, Lusia a cesty na Passo Manghen + Passo Pampeago

známé horské středisko Predazzo. Nedaleko v kopci směrem na Bellamonte se nachází po pravé straně kemp, který jsme si velmi oblíbili a odkud jsme vyrazili na všechna tato krásná sedla. Nyní je třeba sbírku doplnit o poslední sedlo, které do této oblasti patří a jenž jsem nezmínil - Passo Rolle.

Cesta na Passo Rolle vede přes už popsanou pasáž do Bellamonte. Cesta v tomto úseku stoupá se sklonem přes pět procent do výšky zhruba 1400 metrů, až nad město Bellamonte k jezeru Paneveggio a ke stejnojmennému přírodnímu parku. Kolem jezera cesta téměř nestoupá, je tedy dostatek času pozorovat okolí a trochu se pokochat okolní krajinou. Tento pohodový úsek však za jezerem končí a následuje víceméně lesní pokračování stoupání až ke křižovatce nacházející se zhruba v 1500 metrech. Zde se dá z cesty na Passo Rolle sjet a eventuálně zamířit na Passo Valles do podstatně prudšího stoupání.

Kopec na Passo Rolle není nijak smrtící, naopak stoupání má snesitelný sklon okolo šesti procent. Jeho větší část vede lesem, cesta se poměrně klikatí, serpentiny se objevují většinou ve skupinkách po třech až čtyřech. Zhruba dva kilometry pod vrcholem se cesta vynoří z lesa a zbytek stoupání je po horské louce pěkně na sluníčku (pokud svítí), bez zatáček až pod úplný závěr stoupání, kde jsou poslední tři serpentiny. Tahle pasáž už je méně prudká a bohatší o výhledy na okolní velikány. Samotné sedlo je poměrně velkým centrem, přirovnal bych to tak k menšímu Passu Tonale, podobně jako tam, i zde je živo, hodně lanovek, vleků i několik hotelů...

Sjezd z Rolle, který následuje a vede do údolí Val di Primiero je více než dlouhý. Je to takový sjezd pro labužníky, protože není až na pár pasáží moc klikatý, navíc přiměřeně klesá (okolo 6%) a je delší než stoupání na Rolle od Predazza. Je to takový hezký klam - vyjedete cca 8OO metrů převýšení a sjedete zhruba 1300 . Sjezd je víceméně lesem po pravé straně údolí, sem tam prochází menšími či většími městy, čím níže v údolí jste, tím větší je provoz a počet lidí. Z Val di Primiero na Rolle je to tedy pěkná makačka, stoupání z údolí má vice než dvacet kilometrů. Za městem Fiera di Primiero (kde je mimochodem odbočka na další sedlo - passo di Cereda), cesta podstatně zvolní a už jen lehce klesá dále údolím až k městu Imer. Zde se nachází na protější straně údolí kemp (v roce 2009 tedy dost nevalné kvality), tady jsme se rozhodli na jednu noc zakotvit. poloha Imeru je zajímavá v tom, že leží přímo na křižovatce se stoupáním na Passo Brocon, čili to nebyla volba náhodná.

Po obědové pauze v kempu jsme se vydali pokořit další sedlo - passo Brocon, které se nachází ve výšce nad 1600 metrů. Aby to nebylo moc jednoduché, v cestě na passo Brocon stojí jedno menší sedlo - passo Gobbera. Výškově mu sice nemůže konkurovat, ale stoupání to zadarmo rozhodně není. Na Gobberu vede celou dobu po úbočí kopce, je zde spousta patrovitých serpentin a postupně se tak otevírá pohled pod sebe a především dolů do údolí na Imer. Celkově je tahle pasáž zábavná a jede se dobře, celkové převýšení je více než 350 metrů na nějakých šesti kilometrech. Vrchol sedla nenabízí ze strany od Imeru nic moc rozhled, protože sedlo leží na vrcholu stejnojmenné obce Gobbera, ovšem alespoň je tu kašna s výbornou osvěžující vodou a podle mě to tu má tohle místo své klidné kouzlo. Za sedlem následuje otevřenější krajina a výhled se o dost zlepší, opět jdou vidět hory, pod serpentinami také louka posetá domy - tak nějak postupně sem totiž zasahuje další město do kterého se sjíždí - Canal San Bovo. Klesání Z Gobbery je zhruba stejně prudké jako stoupání od Imeru, jen o něco kratší. Za Canal San Bovo (ideální místo k nákupu něco na jídlo) následuje vysoký most, který překračuje údolí s řekou. Ještě před mostem je pak křižovatka na sedlo Cinque Croci, které podle mapy leží nad 2000 metry a je to další "šotolinové" sedlo v oblasti. Tohle sedlo jsme ale v roce 2009 nejeli a nechali si ho na jindy.

Stoupání na Brocon začíná v podstatě plíživým způsobem už uprostřed mostu přes údolí, pak vede dva kilometry ještě přes menší městečka a postupně se zanoří do lesa. Ráz stoupání je téměř po celou dobu stejný, cesta se z lesa noří jen neochotně a málokdy, pozitivem je dost velké množství serpentin hlavně v počátečních kilometrech stoupání, minimální provoz a klid. Cesta vede dlouhou dobu jen nad údolím, mezi stromy lze sem tam zahlédnout stále se zmenšující Canal San Bovo. Až ve výšce nad 1200 metrů se cesta trochu stáčí a míří na vrchol kopce do sedla Brocon. Zhruba na poslední kilometr se cesta postupně vynořuje z lesa a za krátkou galerií následuje asi 200 metrová pasáž otevřenou krajinou až k vrcholovým hotelům. Sedlo je to klidné, moc aut ani lidí se tu asi potkat nedá, atmosféra resp. krajina tu není úplně 100% Alpská, protože chybí výhledy na pořádné kopce, ale je tu hezky. Případný přejezd Broconu by byl určitě zajímavý, cesta vede do údolí Val Sugana, což je údolí končící v Trentu v dosti malé nadmořské výšce (okolo 150 metrů nad mořem). No a z Trenta by to byl docela hezký výlet až k Lagu di Garda. Snad příště...

Vzhledem k tomu, že my jsem toto sedlo jeli nalehko bez báglů (stejně jako všechny sedla, na které jsme vyrazili z Predazza kromě passo Rolle), museli jsme se vrátit zpět do Imeru do kempu, kde nás čekal stan. Cesta zpět z Broconu byla v pohodě, jen to stoupání na Gobberu dá člověku opět trochu do těla. Jak je vidět z profilu, převýšení bylo více než slušné - skoro dva a půl kilometru.

Další výlety v Itálii

Alleghe - Passo Duran - Forno d'Zoldo - Passo Cibiana - Pieve di Cadore - Auronzo di Cadore
Aprica - passo Mortirolo - Aprica
Aprica - passo Tonale - Aprica
Aprica - Villa di Tirano - Aprica
Auronzo di Cadore - Passo S.Antonio - Passo Mt.Croce - Dobbiaco - Rasun-Anterselva
Bolzano - Prato - Passo Nigra - Passo di Costalunga - Pozza
Borgonuovo - Passo dello Spluga
Canazei - Passo di Fedaia - (Passo Pordoi) - Canazei
Cortina - Passo di Falzarego - Andraz - Passo Giau - Cortina
Cortina - Passo di Falzarego - Passo di Valparola - Bruneck - Toblach - Passo Cimabanche - Cortina
Cortina - Passo Tre Croci - Lago di Misurina - Passo Cimabanche - Cortina
Cortina - S. Vito di Cadore - Auronzo di Cadore - Passo Tre Croci - Cortina
Cortina - Toblach a zpět
Giro dei 6 passi - Cortina - P.Giau - P.Pordoi - P.Sella - P.Gardena - P.Valparola - P.Falzarego - Cortina
Imer - Passo Cereda - Forcella Aurine - Agordo - Alleghe
Isolaccia - Passo di Foscagno (2291) - Passo d'Eira (2208) - Livigno - Ofenpass (2149) - Prato allo Stelvio
Passo Pordoi - Passo Campolongo - Corvara - Passo di Gardena - Passo di Sella - Canazei
Ponte Caffaro - Val Dorizzo - Passo di Croce Domini (1892) - Goletto del Crocette (2070) - Passo Maniva (1664) - Val Dorizzo
Pozza - Predazzo - Passo di Lavaze - Predazzo
Prato allo Stelvio - Merano - Gampenjoch (1518) - Sarnonico
Prato allo Stelvio - Passo dello Stelvio (2760) - Umbrailpass (2502) - Sta Maria - Prato allo Stelvio
Predazzo - Bellamonte - Passo Valles - Passo San Pellegrino - Passo Lusia - Predazzo
Predazzo - Molina - Passo Manghen - Tesero - Passo di Pampeago - Predazzo
Predazzo - Passo Rolle - Imer - Passo Gobbera - Passo Brocon - Imer
Rasun-Anterselva - Brixen - Penserjoch - Bolzano
Rasun-Anterselva - Passo Stalle - Rasun-Anterselva
Sarnonico - Passo Mendola (1363) - Sarnonico - Dimaro - Passo Campo Carlo Magno (1682) - Tione di Trento - Sella di Bondo (819) - Ponte Caffaro
Sölden - Timmelsjoch - St.Leonardo in Pas. - Jaufenpass - Gasteig
St.Martin - Passo di Erbe - St.Martin
Temú - Ponte di Legno - Passo di Gavia - Santa Caterina Valfurva - Bormio - Isolaccia
Val Dorizzo - Passo Croce Domini (1892) - Breno - Capo di Ponte - Edolo - Temú

 
  www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 30793 krát.