Cyklovýlety - Dolomity

Web nejen o cyklistice

  

Cyklovýlety 2010

Italské Dolomity

Sei Passi: Cortina - Giau - Pordoi - Sella - Gardena - Vlaparola - Falzarego - Cortina

Parametry trasy
Najeté kilometrycca 128 Doba jízdycca 6:00 Průměrná rychlostcca 21

Především úvodní stoupání na Passo Giau dělá z tohoto okruhu náročnou záležitost. Jedná se sice o ryze silniční okruh, nicméně celkové převýšení nad 3800 metrů už jakousi fyzičku chce. Celkově leží na cestě 6 horských sedel s výškou nad 2000 metrů, což je na této vzdálenosti trošku Evropský unikát a pro silničního cyklistu zároveň kultovní záležitost.

Stoupání začíná hned za řekou v Cortině, kousek od sportovní haly, ve které se konaly zimní Olympijské hry v roce 1956. Zpočátku se stoupá městem, pak následuje delší traverza a už po kilometru asi 6% stoupání se nabízí hezký pohled na Cortinu. Za krátkým tunelem se cesta začně více klikatit a ponoří se do řidšího lesa, přičemž si stále drží sklon mezi 5 - 7%. Vítaná přestávka přichází v nadmořské výšce zhruba 1540 metrů na místě zvaném Pocol, což je menší městečko s několika docela velkými hotely, ale především s památníkem na boje 1. světové války. Tento památník je vidět přímo z centra Cortiny, a naopak Cortina jako na dlani jde nádherně vidět při pohledu od památníku, resp. z jeho věže (pokud je zrovna zpřístupněná).

Pocol leží na menší plošině, čili je tu trochu prostor k odpočinku, za odbočkou vlevo na Passo Giau následuje dokonce kratší sjezd asi 20 výškových metrů. Poctivé stoupání přichází za první větší zatáčkou a absolvovaný sjezd je posledním odpočinkovým místem před výjezdem na Passo Giau. Cesta jde v první části serpentinovitě nahoru, sklon v serpentinách přesahuje i 12%, v průměru pak dosahuje slušných cca 9%. Větší část stoupání vede lesem, ze kterého se cesta vynoří okolo hranice 1900 výškových metrů, pak už za pěkného počasí následuje grilování na slunci, ještě o kousek prudší stoupání a samozřejmě také pohledy na okolní vrcholy, z nichž ten po pravé straně se výškově pohybuje okolo 3000 metrů. Cesta se přestane klikatit teprve před vrcholem, závěr už je travnatý s dobrým výhledem přímo na sedlo a na horskou chatu. Sluší se dodat, že zde občas vane hezký protivítr.

Po opravdu náročném stoupání s převýšením více než kilometr, následuje sjezd, opět docela klikatý a se sklonem okolo 10%, který končí až u města Selva di Cadore. Oproti očekávání se za odbočkou vpravo skrývá více než dvoukilometrové stoupání až nad údolí na vyhlídku Belvedere. Odsud cesta opět klesne, ale jen proto, aby se vyšplhala do města Andraz. Konečně dojde i na odpočinek, asi šest kilometrů cesta vede téměř po vrstevnici. To je ale opět vše, před městem Arabba už začíná stoupání na druhé sedlo v řadě - Passo Pordoi. Jedná se opět o slavné sedlo, podobně jako na Giau, i tady se čas od času jede Giro d'Italia. Celé stoupání má sice nižší sklon - lehce pod osm procent, ovšem opět je to pěkná dřina - více než dvanáct kilometrů do kopce. Stoupání není zpočátku moc klikaté, v podstatě od začátku se dá tušit, ve kterých místech se Pordoi nachází. Sklon je konstantní, což je velké plus - nasadíš tempo a snažíš se to nějak urvat Hodně zajímavé a motivující je pozorovat cyklisty pod sebou a nenechat se jimi dojet... Celé stoupání je odkryté, to sice umožňuje skvělé výhledy, ale zároveň slibuje za slunečného počasí menší peklo. S tím, jak se cesta blíží vrcholu, se stává více klikatější, protože svah, po kterém se plazí nahoru je prudší. Dojezd stojí za to, sice je okolo spousta lidí, ale scenérie jsou fakt hezké.

Třetí na řadě je Passo Sella. Z Pordoi je proto nutné opět sjet dolů, ale naštěstí ne do údolí někam na Canazei (cesta z Canazei je popsána zde), nýbrž pouze ke křižovatce položené o nějakých 400 výškových metrů níž. Odsud opět po klikatém sjezdu přichází boj s kopcem. Ten není moc serpentinovitý, vede po takových delších traverzách, po levé straně se navíc otevírá výhled na údolí. Ve srovnání s Pordoi je sklon skoro stejný, jen délka méně než poloviční, takže vlastně jednoduchá dvoutisícovka (samozřejmě opět spousta cyklistů okolo, slunce nad hlavou, takže zadara to není). Pod vrcholem je pár zatáček, pak se silnice trochu narovná a už je vidět Passo Sella - tři menší restaurace a za nimi sesouvající se svah, po kterém vede silnice dolů. Některá sedla jsou si hodně podobná, ale tenhle obrázek poznám mezi všemi.

Čtvrtým sedlem je Passo Gardena, to je vlastně druhým nejnižším na dnešní cestě. Po asi pěti kilometrovém klesání, v průběhu kterého se snad ani nedá pořádně odpočinout, cesta odbočí vpravo a začne se šplhat znovu nahoru. Opět je to stoupání otevřené, okolo nejsou moc stromy, čili je krásně vidět vpravo na údolí a postupně dokonce přímo na Passo Sella. Tahle dvě sedla jsou od sebe vzdušnou čarou opravdu kousek, což je dáno reliéfem krajiny - celé oblasti vévodí skupina skal tvořící jeden velký šutr - Gruppo di Sella. No, ale zpět ke stoupání.. To se po úvodní prudké části, která má určitě i 10% sklon, stáčí vlevo mezi skály a dokonce silnice začne klesat. Vrstevnicový skalnatý úsek má asi kilometr a už z něj je dobře vidět, kde nás Passo Gardena čeká. Skály se opět uzavřou a znovu přichází docela prudký kousek, který je lehce klikatý. Naštěstí snad po kilometru a půl je dobojováno a čtvrtá dvoutisícovka pokořena!! No, je to parádní pocit, i když dvě sedla jsou svým převýšením spíše jednodušší.

Na závěr šestisedlové tour přichází dlouhý a hezký sjezd až do města La Villa. V průběhu snad šestnácti kilometrů nemá cenu zastavovat, jen si to pořádně užít (za odměnu doporučuji zdejší supermarket k občerstvení). Už v této chvíli máme vlastně nastoupáno okolo třech kilometrů, ale to dnes nestačí. V cestě je další kopec - Passo Valparola. Cesta od křižovatky stoupá údolím, prvních pár kilometrů docela v pohodě se zhruba 4% sklonem. Část je dokonce v lese, takže se dá na chvíli odpočinout od slunce. S přibývajícími metry ubývá stromů a přibývá skal, silnice se opět klikatí, výhled je jen zpět do údolí. Závěr stoupání na Passo Valparola je zase docela prudký, díky serpentinám se sice jede líp, ale po tolika kilometrech už je to dřina jak čert. Ve vrcholové části je pár galerií a pokud si dobře vzpomínám, tak i tunel vyražený do zatáčky. Poslední metry jsou sice bolestivé, ale i přes občasný protivítr zvládnutelné! Nahoře není žádná restaurace, jen kameny a pár nízkých stromů, i když vlastně pozor, otevřeli zde nově muzeum!

Šestým sedlem je Passo Falzarego. Je to vlastně z tohoto směru sedlo zadarmo, pouze k němu necelé dva kilometry sjíždíme. Tady už je nejen restaurace, ale i lanovka vedoucí do výšky přes 2700 metrů. Sjezd z Falzarega do Cortiny je různorodý, střídají se rovinky s klikatými zatáčkami, v prostřední části se sklon mění a je třeba si trošku přišlápnout. Pak zase cesta začne klesat dolů a nad Pocolem ještě přijde několik serpentin. V Pocolu se okruh uzavírá a pak už jen klikatě klesáme do údolí ke Cortině... I když - nedáme si to ještě jednou ? .

Další výlety v Itálii

Alleghe - Passo Duran - Forno d'Zoldo - Passo Cibiana - Pieve di Cadore - Auronzo di Cadore
Aprica - passo Mortirolo - Aprica
Aprica - passo Tonale - Aprica
Aprica - Villa di Tirano - Aprica
Auronzo di Cadore - Passo S.Antonio - Passo Mt.Croce - Dobbiaco - Rasun-Anterselva
Bolzano - Prato - Passo Nigra - Passo di Costalunga - Pozza
Borgonuovo - Passo dello Spluga
Canazei - Passo di Fedaia - (Passo Pordoi) - Canazei
Cortina - Passo di Falzarego - Andraz - Passo Giau - Cortina
Cortina - Passo di Falzarego - Passo di Valparola - Bruneck - Toblach - Passo Cimabanche - Cortina
Cortina - Passo Tre Croci - Lago di Misurina - Passo Cimabanche - Cortina
Cortina - S. Vito di Cadore - Auronzo di Cadore - Passo Tre Croci - Cortina
Cortina - Toblach a zpět
Giro dei 6 passi - Cortina - P.Giau - P.Pordoi - P.Sella - P.Gardena - P.Valparola - P.Falzarego - Cortina
Imer - Passo Cereda - Forcella Aurine - Agordo - Alleghe
Isolaccia - Passo di Foscagno (2291) - Passo d'Eira (2208) - Livigno - Ofenpass (2149) - Prato allo Stelvio
Passo Pordoi - Passo Campolongo - Corvara - Passo di Gardena - Passo di Sella - Canazei
Ponte Caffaro - Val Dorizzo - Passo di Croce Domini (1892) - Goletto del Crocette (2070) - Passo Maniva (1664) - Val Dorizzo
Pozza - Predazzo - Passo di Lavaze - Predazzo
Prato allo Stelvio - Merano - Gampenjoch (1518) - Sarnonico
Prato allo Stelvio - Passo dello Stelvio (2760) - Umbrailpass (2502) - Sta Maria - Prato allo Stelvio
Predazzo - Bellamonte - Passo Valles - Passo San Pellegrino - Passo Lusia - Predazzo
Predazzo - Molina - Passo Manghen - Tesero - Passo di Pampeago - Predazzo
Predazzo - Passo Rolle - Imer - Passo Gobbera - Passo Brocon - Imer
Rasun-Anterselva - Brixen - Penserjoch - Bolzano
Rasun-Anterselva - Passo Stalle - Rasun-Anterselva
Sarnonico - Passo Mendola (1363) - Sarnonico - Dimaro - Passo Campo Carlo Magno (1682) - Tione di Trento - Sella di Bondo (819) - Ponte Caffaro
Sölden - Timmelsjoch - St.Leonardo in Pas. - Jaufenpass - Gasteig
St.Martin - Passo di Erbe - St.Martin
Temú - Ponte di Legno - Passo di Gavia - Santa Caterina Valfurva - Bormio - Isolaccia
Val Dorizzo - Passo Croce Domini (1892) - Breno - Capo di Ponte - Edolo - Temú

 
  www.cyklo-vylety.cz - administrátor: L.Poncza, spolupracovník: P.Svoboda, 2008 - 2015
Poslední aktualizace: 2016-03-05 21:53:51
Stránka zobrazena: 10394 krát.